۱۳۹۴ فروردین ۲۸, جمعه

طرح خاورمیانه بزرگ با تأسیس دولت کردستان به مرحله ی اجرا می رسد/احمد خضرلو



طرح خاور میانه ی بزرگ از سالها پیش در دستور کار دول غربی قرار دارد تا به تسلط این دولت ها در این منطقه ی استراتژیک هرچه بیشتر بیفزاید. خاور میانه به عنوان قلب انژی جهان از اهمیت زیادی برای دولت های سرمایه دار برخوردار است و قدرت گرفتن کشورهای این منطقه منافع آنان در منطقه را به خطر می اندازد. ولی سیاست های استعمارگرانه دول غربی و طراحی نقشه ای حساب شده مانع از قدرت گرفتن کشورهای خاورمیانه می شود.


یکی از مهمترین و البته بزرگترین این طرح ها، طرح خاورمیانه بزرگ است که کشورهای بزرگ و نفت خیز منطقه را به کشورهای کوچک تر تقسیم می کند. فاز اجرایی این پروژه از سالها پیش کلید خورده است ولی با حمله ی نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 سرعت بیشتری به خود گرفت.


پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام حسین، این کشور به مرکز تنش های سیاسی و نظامی منطقه بدل گشت. ظهور گروه های افراطی شیعی و سنی در عراق، این کشور را به میدان منازعات مذهبی، قومی و سیاسی تبدیل کرد.


از یک سو سنی های عراق که تاکنون قدرت را در دست داشتند تمامی منافع خود را از دست رفته می دیدند و از سوی دیگر شعیان عراقی که سال ها در اختناق و خفگان بودند دنبال به دست گرفتن قدرت بود. اما بخش دیگری از عراق با دیگر مناطق آن متفاوت بود. اقلیم خودمختار کردستان عراق.


فروپاشی سیستم دیکتاتوری صدام حسین زمینه را برای پیشرفت و اعلام استقلال این منطقه آماده کرده بود. اما چیزی که مانع این عمل می شد عدم دسترسی کامل حکومت اقلیم به منابع نفتی شمال عراق بود. منابع نفتی موصول و کرکوک در اختیار دولت مرکزی بود و حکومت اقلیم بدون اجازه دولت مرکزی نمی توانستد نفت اربیل را صادر کند.


تشکیل دولت مرکزی در عراق از روند دست یابی حکومت اقلیم به اهداف خود کاسته بود. مسعود بارزانی رئیس این اقلیم با سنگ اندازی های متعدد جلوی پای دولت مرکزی سعی در برهم زدن آرامش دولت را داشت. خودسری های سیاسی، عدم تابعیت از قوانین بغداد و ... را می توان از مواردی عنوان کرد که بارزانی آنها را دستاویز تضعیف دولت مرکزی قرار داده بود.


ظهور گروه های تند روی سنی در عراق پس از به قدرت رسیدن نوری مالکی، میدان مبارزه حکومت اقلیم با دولت مرکزی را گسترده تر کرد. مسعود بارزانی با حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از این گروه های تندرو سعی در براندازی دولت مرکزی و در دست گرفتن مناطق نفت خیز شمال عراق را داشت.


اعلام موجودیت گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) و تصرف استان الانبار عراق توسط این گروه دولت نوری مالکی را با چالشی بسیاز بزرگ روبرو ساخت. پشروی های روز افزون داعش در عراق فرصت را برای اعمال فشار به دولت مرکزی توسط بارزانی را فراهم کرده بود.


حکومت اقلیم و در صدر آن مسعود بارزانی عدم حمایت از ارتش عراق در برابر تروریست های داعش را اینگونه توجیه می کند که این جنگ یک جنگ مذهبی است و هرگز وارد آن نمی شوند.


بارزانی ولی در عمل چیز دیگری را انجام می داد. حمایت های بی شاعبه وی از گروه تروریستی داعش به حدی رسید که صدای طرفداران وی را نیز در آورد.
چندی پیش وبسایت خبری النخیل عراق با انتشار خبری مدعی شد که تعداد زیادی از رهبران داعش در حال حاضر در اریبل عراق مستقر شده اند.


النخیل به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرده بود، تعداد زیادی از رهبران داعش هم اکنون در هتلی لوکس در اربیل، مستقر هستند و از آنجا برای بی ثبات کردن امنیت کشور و راندن خانواده های عراقی از مناطق برنامه ریزی می کنند.


این منبع آگاه مدعی شده بود رهبران داعش در این هتل میهمان مسعود بارزانی هستند و هزینه های آنها برعهده اوست.


النخیل به نقل از این منبع آگاه می نویسد: در حال حاضر بین برخی از رهبران کرد و داعش همکاری هایی برای پیشبرد اهداف در برخی از مناطق وجود دارد.پر واضح است که هدف از مناطق یاد شده منطقه ترکمن نشین کرکوک است که حکومت اقلیم سال هاست چشم طمع به آن دوخته است.


در سند دیگری که درباره همکاری های بارزانی و داعش منتشر شد. ادعا شده بود که نیروهای داعش از طریق استان دهوک در منطقه اقلیم کردستان عراق وارد موصل شده و عملیات غافلگیرانه علیه ارتش عراق را انجام دادند.


عضو ارشد ائتلاف دولت قانون خانم "حنان الفتلاوی" در گفتگو با تلویزیون سومریه نیوز عراق از خیانت دولت بارزانی به عراق و همکاری با داعش پرده برداشت. وی گفت : اقدام دولت محلی منطقه کردستان عراق تاسف بار و شرم آور است؛ و این دولت بخشی از توطئه طراحی شده علیه کشور است چرا که به همه افسران و سربازان کرد در ارتش و پلیس دستور عقب نشینی و رها کردن سلاح های خود و سرقت تجهیزات ارتش عراق را داد.


در ازای این همکاری داعش از ورود به کرکوک خودداری کرده و اجازه می داد نیروهای پیشمرگ بارزانی وارد این منطقه شده و آن را به اشغال خود درآورند.با ورود نیروهای پیشمرگه به کرکوک و اشغال آن، امکان استقلال این منطقه که اکنون به صورت فدرال اداره می‌‌شود، ملموس‌تر شده است.


ریباز زیدباغی، سرمایه دار کرد عراقی درباره اشغال کرکوک توسط نیروهای بارزانی می گوید : سیطره بر کرکوک مانع بزرگی را در مسیر استقلال از میان برداشت.


مسعود بارزانی در دیدار با کری وزیر امور خارجه آمریکا در اربیل عنوان کرد : بقای عراق به صورت یکپارچه کنونی، بسیار دشوار است.


کنترل کرکوک توسط کردها، انگیزه اصلی برای بقای کردستان به عنوان بخشی از عراق را، از میان می‌برد. در آمد نفتی که این شهر به خزانه کردها واریز می‌کند، بسیاری بیش از آن‌چیزی است که درباپه توافق با بغداد به دست می‌آورند.


مسعود بارزانی در مصاحبه خود با شبکه آمریکایی سی.ان.ان، تهدید خود را مبنی بر برگزاری همه پرسی جدایی از عراق تکرار کرد.
 او گفت وقت آن رسیده تا مردم کرد، سرنوشت خود را تعیین کنند.

حال با توجه به شرایط پیش آمده در منطقه اعلام استقلال اقلیم کردستان دور از انتظار نیست و این امر آغازگر فاز نهایی پروژه خاورمیانه بزرگ خواهد بود. پس از اعلام استقلال کردستان گمان می رود مناطق سنی نشین عراق که اغلب در اختیار داعش هستند نیز اعلام استقلال کنند.


باید پرسید هدف بعدی این پروژه کدام کشور است ؟ بسیاری از سیاست مداران و تحلیلگران هدف بعدی را ایران می دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر