۱۳۹۳ بهمن ۱۰, جمعه

زندگی‌نامه پروفسور محمد تقی زهتابی (کیریشچی) - بخش دوم / یاسین حاجی زاده




نگاهی به خصوصیات رفتاری

 

خصیصه‌ای که همگان در استاد به وضوح می‌دیدند، جوان‌دل بودن ایشان بود. وی با آنکه در اواخر عمر 75 سال از سنشان گذشته بود، ولی بسان جوانی 20 ساله پرشور و شوق بودند. خستگی را نمی‌شد در چهرۀ ایشان دید. رفتارشان به خصوص با جوانان چنان بود که هرکس کمی با او هم‌صحبت می‌شد مجذوبش می‌گشت. به دلیل همین جذابیت‌شان محبوب‌ترین فرد در بین دانشجویان و جوانان آذربایجانی به شمار می‌رفت.

 

زندگانی‌اش بسیار بسیار ساده بود. نه در خانه‌اش و نه در پوشش‌اش و نه در هیچ جای دیگر نشانی از تجمل نمی‌توانستی پیدا کنی. بسیار ساده و بی‌ریا می‌زیست و به این سادگی نیز افتخار می‌کرد. هیچ‌گاه بسان بعضی‌ها در مقابل سئوالی که جوابش را نمی‌دانست، از خود جوابی در نمی‌تراشید و می‌گفت : می‌گردم و پیدا می‌کنم. عدم پیشرفت ملل شرق را در عدم ایجاد محیطی مناسب برای اقوام مختلف جهت برخورداری از حقوق ملی‌شان می‌دانست و معتقد بود تا زمانی که این چنین محیطی ایجاد نگردد، آن استعدادهای طبیعی که در مردم مشرق زمین نهفته است هیچگاه به منصه‌ی ظهور نخواهند رسید.



ستاره ای که در آسمان ادب آذربایجان درخشید

 

اشعار استاد یکی از بهترین و پرمعناترین نمونه‌های شعر ترکی معاصر است و ایشان را می‌توان در زمینه‌ی شعر یکی از شاعران برجسته‌ی قرن حاضر در حوزه‌ی زبان ترکی خواند. استاد در زمینه‌ی ادبیات ترکی آذربایجانی دارای علمی سرشار و دانشی فراوان بودند، طوریکه شاگردان بسیاری علاوه بر ایران در خارج از کشور منجمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، آلمان، سوئد و ... داشتند. ایشان را می‌توان بزرگترین ادیب زبان ترکی در ایران در سده‌ی اخیر دانست، چرا که خدمات بسیار ارزنده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ تدریس زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی بعد از ورود به ایران تا پایان عمر

ـ تربیت هزاران شاگرد در ساحۀ ادبیات در 20 سال.

ـ تحریر و چاپ آثار ارزشمندی در مورد زبان و ادبیات منجمله: «زبان آذری ادبی معاصرـ آواشناسی، قواعد نگارش» (تبریز)، «موعاصیر ادبی آذری دیلی‌ ـ سس، صرف» (تبریز)، «علم المعانی ـ لکسیکولوژی» (تبریز)، «قوی اولسون اون» (مجموعه حکایات ـ تبریز )، مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات مختلف از جمله وارلیق، امید زنجان، پیام اورمیه و... ، «قواعد الفارسیه» (به زبان عربی ـ بغداد) و ...با وجود مطالب بالا، تخصص استاد در زمینۀ تاریخ بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر