۱۳۹۳ بهمن ۱۰, جمعه

زندگی‌نامه پروفسور محمد تقی زهتابی (کیریشچی) - بخش سوم / یاسین حاجی زاده



مهم ترین اثر پروفوسور زهتابی


کتاب تاریخی ایران تورکلری‌نین اسکی تاریخی (تاریخ دیرین ترکان ایران) ـ جلد اول ـ از ماقبل از تاریخ تا حملۀ اسکندرـ که چند ماه پیش از درگذشت استاد از زیر چاپ خارج شد و به دست مشتاقان رسید مهمترین اثر چاپ شدۀ ایشان است و بعد از درگذشت پروفسور زهتابی ، جلد دوم «ایران تورکلری‌نین اسکی تاریخی» نیز بمانند بسیاری از آثار قلمی وی به وسیله مرکز نشر آثار استاد و با همت شاگردان ایشان چاپ شده‌اند.



از آنجائیکه در زمان رژیم طاغوت به دلیل وجود افکار نژادپرستانه در خاندان پهلوی، وجود تبار ترک در ایران از سوی دولت و عالمان وابسته به آنان انکار می‌گردید. حال آنکه قضیه هیچگاه چنین نبود و ترکان در تاریخ از اولین آفرینندگان تمدنهای بشری به شمار می‌آیند. در این کتاب 870 صفحه‌ای اقوام از لحاظ زبان شناختی به سه گروه عمده تقسیم شده‌اند: التصاقی، تحلیلی (قالبی) و هجایی. التصاقی مانند ترکی، فنلاندی، مغولی ـ تحلیلی مانند فارسی، انگلیسی، عربی ـ و هجایی بسان چینی. استاد که در نوشتن این کتاب از منابع مختلفی به زبانهای مختلف سود برده‌اند، ثابت نموده‌اند سومریان که اولین پدید آورندگان تمدن بشری به حساب می‌آیند، التصاقی زبان بوده‌اند و زبان آنها صورت قدیمی زبان ترکی آذربایجانی امروزی است. همچنین در این کتاب در مورد اقوام متعددی که قبل از آمدن اقوام هند و اروپایی به ایران، در این سرزمین می‌زیسته‌اند بحثهای فراوان و دلپذیری انجام گرفته و با استناد به منابع متعدد ثابت گردیده که زبان همۀ آن اقوام (اقوامی که در آذربایجان و غرب ایران می‌زیسته‌اند) التصاقی بوده است. از این اقوام می‌توان ایلامی‌ها، قوتی‌ها، لولوبی‌ها، اورارتوها، کاسسی‌ها، اوتی‌ها، مانناها و سرانجام مادها را نام برد. این کتاب حاوی مطالب بسیار مهم تاریخی است و بحثهایی که در آن رفته و نظریاتی که در آن ارائه شده بسیار نو و بر اساس منطق و اسناد هستند.البته آثاری که در بالا از آنان نام برده شد تنها حدود یک چهارم آثار نوشته شده توسط پروفسور زهتابی هستند و بقیۀ آثار ایشان هنوز به زیور طبع آراسته نشده‌اند.



آثار قلمی پروفوسور زهتابی


استاد در زمینه‌های مختلف علمی ـ ادبی صاحب نظر بودند. ایشان با آنکه مورخی توانا بودند، شاعری پر قریحه نیز بودند. در عین حال در ادبیات ترکی نیز از همگان سر بودند. استاد به پنج زبان ترکی، فارسی، عربی، روسی و فرانسه احاطۀ کامل داشت و در جاهای مختلف به تدریس این زبانها پرداخته بود. در زمینه شعر، اشعار بسیاری از ایشان چاپ شده است بمانند:



ایتتیحاد یولو آیلیقئ (ماهنامه اتحاد یولو) - بغداد

آذربایجان تورکجه‌سی‌نین نحوی - تبریز

پروانه‌نین سرگوذشتی (سرگذشت پروانه) ـ بغداد

باغبان ائل اوغلو (نگاهی به حرکات مشروطه و انقلاب پرشور مردم ایران به خصوص آذربایجانیان و تبریزیان در مقابل استبداد و استعمار و بررسی زندگانی یکی از قهرمانان و سرداران جنگهای 11 ماهه تبریز به نام حسین خان باغبان به صورت شعر) ـ بغداد

چریک افسانه‌سی (افسانۀ چریک) ـ بغداد

بذ قالاسیندا (در قلعۀ بذ) ـ برلین

بختی یاتمیش (بخت خوابیده) ـ بغداد

ارک هفته‌لییی (هفته نامه ارک) - برلین

هستی نسیم - بغداد

جنایات ۲۵۰۰ ساله شاهان - بغداد

آیا زبان فارسی به زبان ملل دیگر ایران برتریت دارد؟ - بغداد

قواعد الفارسیه - بغداد

معاصر آذری ادبی دیلی - تبریز

زبان آذری ادبی معاصر - تبریز

علم المعانی، لکسیکولوژی - تبریز

قوی اولسون اون (بگذار ده شود) - تبریز

باغبان ائل اوغلو - تکمیل شده ـ تبریز

ایران تورکلری‌نین اسکی تاریخی (تاریخ دیرین ترکان ایران) ۱ و ۲ - تبریز

شاهین زنجیرده (شاهین در زنجیر) ـ تبریز

علی آغا واحیددن خاطیره‌لریم - تبریز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر