۱۳۹۴ آبان ۱۵, جمعه

شاعران عاشورایی مطالعه آثار پیشین را فراموش نکنند/یاسین حاجی زاده


روزنامه همشهری
سال بیست وسوم
شماره 6666
دوشنبه مورخه 94/8/4

ادبیات عاشورا یا شعر آیینی از زمان واقعه عاشورا با رجزهای سروده‌شده آغاز شد و در ادامه با سرایش اشعاری در وصف حضرت اباالفضل العباس (ع)، حضرت قاسم (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و سایر شهدای کربلا ادامه یافت.


به گزارش همشهری، پس از واقعه عاشورا اشعار دیگری در ذکر مقتل، اندیشه‌ها و ذکر مظلومیت حضرت سیدالشهدا (ع) از سوی حضرت زینب(س) و امام سجاد (ع) سروده و در منابر نقل شد. سپس شعرای عرب زبانی چون سید هیبلی و دعبل خزایی رسم مقتل سرایی و اندیشه سرایی حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش را ادامه دادند و اشعاری در مدح آن حضرت سرودند. این رسم در سایر جوامع نیز گسترش یافت و ما امروزه با اشعاری در این زمینه به زبان‌های ترکی، فارسی، اردو و زبان‌های دیگر روبه رو هستیم.


پیشقدمی «ملا محمد فضولی»


یک کارشناس ادبی با بیان این که در آذربایجان نیز ادبیات عاشورا در 500 سال اخیر با اشعار «ملا محمد فضولی» به نحو جدی شناخته شد، گفت: ابن ادیب با تدوین کتاب «حدیقه السعدا» آثاری در مدح، مصیبت و مقتل در یک مجموعه شعر و نثر به زبان ترکی گرد آورد.

«مصطفی قلیزاده» افزود: در دوران معاصر ادبیات آذربایجان نیز شاعرانی چون صراف تبریزی، راضی تبریزی، صافی تبریزی، راجی تبریزی و در سال‌های اخیر استاد شهریار، استاد حسن روغنچی و بهرام اسدی را به خود دیده است؛ شاعران گرانقدری که اشعار ارزنده ای را در عرصه ادبیات آیینی و ادبیات عاشورا عرضه کرده اند.

وی با بیان این که امروز ادبیات عاشورایی از مکتب‌های فنی جهانی به شمار می‌آید، ادامه داد: حماسه، اخلاق، معرفت و خداشناسی از موضوع‌های مختلف این مکتب ادبی است که اقشار مختلف جامعه را خطاب قرار می‌دهد. این گونه ادبی، مکتبی غنی از دیدگاه، صنایع شعری چون تصاویر بدیع، خیال، عاطفه و احساسات است. ساختار زبانی این گونه نیز از نظر محتوا همه موارد حیاتی، الهی، معرفتی و انسانی در قالب شعر را شامل می‌شود.

مهم ترین پیام عاشورا

این کارشناس ادبی با بیان این که خانواده، جوانمردی، شجاعت، آزادگی و وفای به عهد از پیام‌های صریح عاشوراست، گفت: قیام علیه ظالمان، آزادگی و احیای امربه معروف و نهی از منکر از مهم ترین پیام‌های عاشوراست که در فرمایش‌های حضرت سیدالشهدا (ع) به صورت صریح بیان شده است و نیاز به استنباط ندارد زیرا در لحظه لحظه عاشورا برای نسل‌ها و قشرهای مختلف بشری پیام‌هایی ذکر شده است.

آینده شعر عاشورایی

قلیزاده درباره آینده شعر عاشورایی اظهار کرد: شاعران دلبسته به این مکتب باید مطالعات قوی و دقیق و پرسش‌های سازنده داشته باشند. شعرای پیشین مانند صراف تبریزی در ابتدا غزلسرایانی ماهر و فرهیخته بودند و این امر موجب شد درباره موضوع عاشورا و اهل البیت (ع) شاهکارهای ادبی خلق کنند.

وی با بیان این که شاعر وظیفه دارد وجه فنی شعر عاشورایی را حفظ کند، اشعار شعرای پیش از خود را بخواند و از آن الهام بگیرد، افزود: اشعار شاعرانی چون ملامحمد فضولی، عمادالدین نسیمی، صراف تبریز و شهریار از آثاری است که مطالعه آن‌ها می‌تواند شعرای جوان را در رسیدن به این هدف یاری کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر